Annikka Hurme
Toimitusjohtaja
Valio Oy
Kaunis kesä on takana. Herra Oltermannin eli Oltermanni-ukon kampanja koulumatkojen turvaamiseksi aloitti Valion myynnissä syyskauden. Food service -puolella koulut ja oppilaitokset ovat palanneet lomilta, ja kauppojen välipalatarjonta on saanut meiltä uuden sysäyksen.
Valion liiketoiminnassa vuoden ensimmäinen puolisko on sujunut suunnitelmien mukaisesti. Liikevaihto on kasvanut oman toiminnan tuloksena, mutta myös maitojauheen suotuisan hinnankehityksen ansiosta. Valio PROfeel® vanukkaat ja vähäsokerinen uusi Valio Luonnonjogurtti+™ menestyvät markkinalla ja Valio ValSa® tuotteiden myynti on kasvanut ilahduttavasti.
Teemme jatkuvaa työtä kustannustehokkuuden parantamiseksi.
Haemme kannattavaa kasvua strategiamme mukaisesti, mutta suurimmat epävarmuustekijät liiketoiminnan osalta liittyvät meistä riippumattomiin seikkoihin.
Rasvan maailmanmarkkinahinnat ovat selkeässä laskussa, ja hallitsemattomat Brexit, Mercosur ja USA sekä keskustelut Kiinan tullista, lisäävät epävarmuutta ja hintavaihtelua. Se mitä tapahtuu maailmanmarkkinalla, heijastuu välittömästi myös Valioon.
Teemme vahvaa uudistumista myös maitotuotteissa ja uusissa kategorioissa. Avaan taustaa sille, miksi olemme kehittäneet maidosta uusia tuoteryhmiä ja maidon rinnalle muita tuoteryhmiä:
Valiolla on vahva, vuosikymmenien aikana kasvanut marja- ja mehuosaaminen. Valio marjakeitot, Valio Hedelmätarha® ja Valio Gefilus® ovat vahvoja brändejä, joita on kehitetty innovatiivisesti. Erityisosaamistamme on erilaisten hillojen, marmeladien ja suolaisten sekä makeiden täytteiden valmistus, ja olemme vahva toimittaja ja yhteistyökumppani muulle elintarviketeollisuudelle niin Suomessa kuin ulkomailla. Food service -valikoimiimme kuuluu laaja kattaus erilaisia ruokatuotteita: tuoreita, valmiita elintarvikkeita eli eineksiä sekä pakasteita.
Kaurapohjainen Valio Oddlygood® tuoteperhe ja Valio MiFU® maitoproteiini tuotteet ovat esimerkki uusista, kasvavista tuotekategorioista, joihin meiltä löytyy erityisosaamista. Haluamme vastata asiakkaiden ja kuluttajien kysyntää – siksi teemme uusia tuote- ja tuotekategoria-avauksia.
Vaatimukset vastuullisesta toiminnasta niin ilmaston kuin eläinten hyvinvoinnin osalta ovat tulleet jäädäkseen. Jatkossa tulemme tekemään entistä enemmän töitä sen eteen, että maitotilojen ja Valion vastuulliset teot tulevat tutuksi kuluttajille niin tuotteiden kuin mainonnan ja viestinnän kautta.
Myös tuotteiden hiilijalanjälki kiinnostaa kuluttajia. Ensimmäiset laskurit tuotteiden hiilijalanjäljen laskentaan ovat jo markkinoilla, ja käytössä on monenlaisia laskentatapoja.
Teemme hiilijalanjälkilaskentaa Valiolla kansainvälisten ohjeistusten mukaan, ja lisäksi haluamme saada hiilijalanjälkiluvuillemme ja -laskentatavalle puolueettoman tahon hyväksynnän. Hiilijalanjäljen laskeminen tuotteille ei ole yksinkertaista − siinä on huomioitava koko ketju. Lisäksi ilmastovaikutusten vertailussa tulisi aina huomioida tuotteiden ravitsemuksellinen sisältö, sillä maito on ainutlaatuisen rikas ja maistuva ravinnonlähde.
Hyvää alkavaa sisäruokintakautta!