Valion vastaavaa tutkijaa kiinnostavat maitoproteiinit, kaura, tärkkelys ja kuidut.
Jos Päivi Myllärisen pitkä ura tutkijana ja tuotekehittäjänä pitäisi summata yhdellä virkkeellä, se voisi olla tämä: Hyvät ideat tulevat aina takaisin. Hyvä esimerkki on Valion vuosien takainen innovaatiopalaveri, jossa kirjoitettiin uusia tuoteideoita keltaisille lapuille. Myllärinen kirjoitti omaansa: Viljamaito.
"Se ei kiinnostanut silloin ketään", hän sanoo. "Ja katso maailmaa nyt!"
Jos Mylläriseltä kysyttäisiin neuvoa nuorelle tutkijalle, hän vastaisi: "Jos ideasi tyrmätään, älä ole harmissasi. Odota vain viisi tai 20 vuotta, niin näet, miten se tulee takaisin."
Myllärisen tie hyvien ideoiden parissa alkoi 1980-luvulla. Ensin hän pääsi töihin VTT:n koeleipomoon ja hetken päästä Helsingin yliopistoon opiskelemaan viljateknologiaa.
"Molemmissa paikoissa päivän sana oli kaura", hän kertoo.
Yliopistolla kaura henkilöityi voimakkaasti viljateknologian ensimmäiseen professoriin Hannu Salovaaraan. Kauran beetaglukaanien suotuisa vaikutus kolesteroliin ja verenpaineeseen herätti kiinnostusta uudenlaisiin kauratuotteisiin. Varsinaista kaurabuumia saatiin kuitenkin odottaa 20 vuotta.
Kaura sai Myllärisen innostumaan tärkkelyksestä.
"Halusin ymmärtää, miten kosteasta, löysästä taikinapallosta tulee uunissa muheva ja kiinteä leipä. Jos sellaista halusi ymmärtää, oli ymmärrettävä tärkkelystä."
Hyvät ideat tulevat aina takaisin.
Hän muistuttaa, että tärkkelys on ajankohtainen ilmastonmuutoksenkin takia. "Paljon puhutaan siitä, miten paljon kasvit sitovat hiiltä. Mutta mihin kasvit hiilen sitovat? Tietenkin tärkkelykseen", hän sanoo.
Kun Myllärinen siirtyi tutkijaksi Valiolle, muutos oli melkoinen.
"VTT:llä minulla oli koeputkia, pipettejä, millilitroja ja mikrogrammoja. Mutta täällä oli valtavat sammiot ja keittoastiat ja joka päivä tuoretta maitoa tuhansia litroja. Se oli kokonaan toinen maailma."
Aluksi Myllärinen kiersikin Valion tuotantolaitoksissa ja tutustui niiden erilaisiin prosesseihin. Hän hyppäsi jopa maitoauton kyytiin ja oli mukana, kun auto keskellä yötä saapui meijeriin. Näin alkoi hahmottua, mitä Valiolla tehtiin.
Sen jälkeen hän on ollut mukana juonimassa useita uusia tuotteita. Yksi näistä on Valio MiFU®.
"Valio halusi maitoproteiinista tehdyn uudenlaisen tuotteen ja minä innostuin heti, että haluan tehdä maitomakkaraa", sanoo Myllärinen. Maitomakkara ei kuitenkaan mennyt läpi. Sen sijaan haluttiin jokin tofua muistuttava tuote, jota voisi paistaa pannulla ja lisätä esimerkiksi salaattiin.
MiFUn kehittämisessä oli haasteensa. Sen raaka-aineena on maitoproteiini, eli kaseiini. Kaseiinin tunnusomainen piirre on, että lämmitettäessä se sulaa. Uusi tuote ei kuitenkaan saanut sulaa.
"Kesti satoja ajoja ennen kuin keksimme, miten estämme sulamisen."
Myllärinen on ollut myös kehittämässä Valion kauratuotteita.
”Maito-osaamista Valiolla tietenkin on valtavasti. Maidottomien tuotteiden kohdalla meidän piti kuitenkin luoda kaikki alusta. Kun samoissa tuotantolaitoksissa päätettiin alkaa tehdä tuotteita sekä maidosta että kaurasta, aluksi kaikkein isoin haaste oli allergeenien taklaaminen.”
Kokonaan uudenlaisen tuotteen matka tuotantoon on pitkä.
”Vaatii paljon laboratorio- ja tutkimustyötä sekä kuluttajatutkimusta, että löytyy kuluttajia aidosti kiinnostava, hyvänmakuinen tuote, jonka valmistaminen on kannattavaa. Tuotekehitys tarjoaa erilaisia vaihtoehtoja, joista sitten lähdetään liiketoiminnan kanssa haarukoimaan parasta vaihtoehtoa. Ja kun tuote päätetään ottaa tuotantoon, on uutuuslanseerauksia tärkeä tukea markkinoinnin keinoin.”
Miksi sitten Valiolta tulee niin paljon uutuuksia?
”Visiomme on olla maailman innovatiivisin maito- ja ruokatalo. Maailma muuttuu sellaista vauhtia, että tuotevalikoiman uudistuminen on kannattavan liiketoiminnan edellytys. Meillä on huippuluokan osaamista ja tekijöitä, ja käytämme talon resursseja hirvittävän hyvin.”
Niin sanottu perustuotteisto on tärkeä osa Valion DNA:ta, Myllärinen näkee.
”Maailmanluokan Valio voi, palkitut emmentalimme sekä osaamisemme laktoosittomissa tuotteissa ovat kaikki asioita, joista Valio tunnetaan maailmalla. Meidän täytyy kuitenkin olla aina askeleen edellä innovaatioissa.”
Tuotevalikoiman uudistuminen on kannattavan liiketoiminnan edellytys.
”Kun tulin Valiolle 16 vuotta sitten, täällä kehitettiin ensimmäisenä maailmassa maidon proteiinien suodatustekniikkaa. Kun tavoittelimme korkeampia proteiinipitoisuuksia tuotteisiimme ja sitä varten teimme koe- ja tutkimusajoja ulkomaisilla laitevalmistajilla, monet heistä ihmettelivät ääneen, miksi ihmeessä kukaan olisi kiinnostunut runsasproteiinisista tuotteista. Ja kun asiaa katsoo nykypäivän vinkkelistä, niin korkeaproteiiniset Valio PROfeel® tuotteet ovat olleet viime vuosien parhaiten menestyneimpiä tuotteitamme. Nyt kiinnostus proteiinituotteisiin on herännyt myös maailmalla.”
Uutuuksia nähdään myös tutuissa tuoteryhmissä. Ne kiinnostavat niin kauppaa kuin kuluttajiakin.
”Uutuuksien avulla tavoitellaan tietenkin lisämyyntiä. Tavoitteenamme on lanseerata markkinoiden kiinnostavimmat ykkösuutuudet, jotka kaupan kannattaa ottaa valikoimiinsa. Rajattomasti hyllytilaa ei tietenkään ole, joten yleensä heikoimmin myyviä tuotteita korvataan uusilla.”
Valion tuotteiston tulevaisuudennäkymiä hän pitää todella mielenkiintoisina. ”Tutkijana näen paljon uusia mahdollisuuksia. Alkutuotantoa tullaan tarvitsemaan aina, koska jokainen meistä tarvitsee ruokaa joka päivä. Valion kaikki tuotot maksetaan osuuskuntien kautta maitotiloille, oli sitten kyse jogurtista, juustosta, MiFUsta tai kasvipohjaisista Oddlygood tuotteista. Kun kehitämme tuotteistoa myös rohkeasti uudenlaisilla raaka-aineilla, se mahdollistaa Valion omistajayrittäjien toimeentulon tulevaisuudessakin.”
Työskentelen vastaavana tutkijana Valiolla. Kehitystiimeissä tutkimme ja ideoimme yhdessä tuoteryhmien ja tuotantolaitosten kanssa uusia tuotemaailmoita ja valmistusteknologioita – sopivasti jalat irti maasta.
Leivän päällä parasta on tietenkin Valio voi ja lettujen kanssa kermavaahto. Pizzaan laitan usein täytteeksi Valio MiFU® rakeita ja iltapäiväkahvin joukkoon lorautan korvapuustin makuista Valio Oddlygood® Barista kaurajuomaa.
Teksti: Jani Kaaro ja Anna Jalas-Karjalainen
Kuvat: Jaana Kiesiläinen ja 123rf