Anna Jalas-Karjalainen
Copywriter Toimituspäällikkö
Valio Oy
Valion menestystä on alusta asti rakennettu brändien varaan pitkäjänteisesti ja johdonmukaisesti. Meidän tulee kuitenkin elää ajassa ja kehittää brändejämme, sanoo Valion brändeistä, vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaava johtaja Ismo Nikkola.
Ismo Nikkola
Valion brändeistä, vastuullisuudesta ja viestinnästä vastaava johtaja, jonka löytää vapaa-ajalla urheilukentän laidalta, melomasta tai mökiltä.
Kuulun Valion johtoryhmään, ja vastuullani ovat Valion brändit, vastuullisuus, viestintä sekä yhteiskuntasuhteet. Minä ja tiimini vastaamme siitä, miten Valio näyttäytyy ihmisille, on se sitten mainontaa, vastuullisuusviestintää tai yhteiskuntasuhteita. Haluamme tavoittaa niin viikon ruokalistan kanssa pähkäilevät ihmiset kuin meille tärkeät sidosryhmät ja päättäjät oikeissa paikoissa, oikeilla viesteillä.
Valion mainetta ja brändejä rakennetaan joka päivä, jokaisessa kohtaamisessa. Ne tuovat myös pitkän tähtäimen turvaa liiketoimintaamme. Valio-laadun tulee välittyä kaikissa kohtaamisissa, oli kyse sitten messuista, mainonnasta tai tilaisuuksista, joissa Valion asiantuntija puhuu vaikkapa opiskelijoille. Meillä on monta syytä olla ylpeitä Valio-brändistä ja siitä mitä teemme, tiloilta kaupan hyllyyn asti.
Opiskelin kauppatieteitä. Päädyin heti urani alussa elintarviketeollisuuden pariin, Leafin legendaarisen Lauantaipussin markkinointiassistentiksi. Puolet työurastani onkin vierähtänyt erilaisissa elintarviketeollisuuden brändi- ja markkinointitehtävissä. Olen työskennellyt muun muassa Pauligin ja Fazer Leipomoiden brändien parissa. Toinen puolikas on vierähtänyt mainostoimistoissa kehittäen kotimaisten ja kansainvälisten yhtiöiden markkinointistrategioita, brändejä ja viestintää. Valiolla olen ollut kohta kaksi vuotta.
Valio on ainutlaatuinen yritys. Meillä on Suo- men hienoimmat brändit, ja olen ylpeä voides- sani pitää niistä huolta ja kehittää niitä eteen- päin. Työ on hyvin merkityksellistä. Jokainen valiolainen pitää osaltaan huolta suomalaisen maidon- ja ruoantuotannon tulevaisuudesta. Meillä on myös avulias ja avoin työkulttuuri.
Valio PROfeel on tuonut vanukkaat takaisin elämääni. Ne ovat niin monella tapaa hyviä. Suosikkimakuni on minttusuklaa.
Valio täyttää pian 120 vuotta. Alusta asti yrityksemme menestystä on rakennettu brändien varaan pitkäjänteisellä ja johdonmukaisella työllä. Olemme valinneet tämän tien, koska vahvojen brändiemme avulla saamme kasvua ja parempaa tuottoa omistajillemme kuin myymällä bulkkituotteita. Toisin sanoen teemme parempaa bisnestä.
Brändistä puhutaan silloin, kun valinnan hetkellä kohtaa jokin muukin kuin hyödyke ja sen käyttäjä: kun syntyy emotionaalinen yhteys tuotteen ja ihmisen välillä. Esimerkiksi kun ihminen valitsee kolajuomaa, ostaako hän mar- ketin halvinta merkkiä vai valitseeko brändituot- teen ja miksi? Hinnasta huolimatta moni valitsee brändituotteen. Tämä ei ole sattumaa, vaan ostopäätökseen on vaikutettu systemaattisesti.
Tämä sama koskee myös Valion tuotteita, jotka eivät nekään yleensä ole se hyllyn edullisin vaihtoehto. Vahva brändi kuten Valiojogurtti vaikuttaa niin, että hinta ei ole ainoa määräävä tekijä.
Viime vuonna lanseerattu Onhan se Valio -slogan kiteyttää jotakin hyvin olennaista Valio-brändistä. Valio on aina lupaus herkullisimmasta mausta ja parhaasta laadusta. Tavoitteeni on rakentaa Valion brändejä niin, että kuluttaja tuntisi tekevänsä kompromissin, jos jostain syystä valitsee kaupan hyllyllä muun kuin Valion tuotteen.
Valion tuotteita on lähes jokaisen suomalaisen ruokapöydässä joka päivä, ja meidän on mietittävä, miten siellä näymme, miten ilahdutamme ja miten luomme tunnesidettä. Valio tunnetaan laadukkaista tuotteistaan, ja tähän kytkeytyy myös design. Kun tuotetaan parasta tuotelaatua, laadun pitää näkyä kaikessa, myös tuotepakkauksissa. Designin avulla erotumme brändille ominaisella tavalla.
Olemme ihmisten arjessa läsnä monin tavoin, myös digitaalisten palveluidemme kautta. Jopa kaksi miljoonaa ihmistä käy kuukausittain katsomassa Valion reseptejä. Parhaillaan olemme kytkemässä Valion loistavat tuotteet ja niitä varten kehitetyn reseptiikan entistä vahvemmin yhteen. Näin vastaamme myös haastavaan tilanteeseen, jossa kaupan omat merkit ovat vahvistaneet asemaansa meille merkittävissä tuoteryhmissä erityisesti ruoanlaiton ja leivonnan alueella, niin sanotuissa perustuotteissa. Haluamme olla kylmähyllyn johtava brändi tulevaisuudessakin.